その後のその後

iOSエンジニア 堤 修一のブログ github.com/shu223

cocos2d v1.0.0 と Xcode4用テンプレート

ひさびさにiPhoneでゲームつくることになりそうなのでcocos2dについて調べてみたら、つい先日(3/1)cocos2dのバージョン1.0.0が出たばかりらしい。さらにXcode4のテンプレートも出たらしい。
なんてタイミングいいんだ!と喜び勇んでダウンロードしようとしたものの、

  • Stable version
    • Download: cocos2d-iphone-0.99.5.tar.gz
  • Unstable version
    • Download: cocos2d-iphone-1.0.0-beta.tar.gz

http://www.cocos2d-iphone.org/download


なんだ、まだ1.0.0はベータ版で、安定版は0.99.5とのこと。


変なバグに振り回されたくないので、リリースノートみて判断することにしました。

1.0.0のリリースノート

http://www.cocos2d-iphone.org/wiki/doku.php/release_notes:1_0_0

New Features / Improvements

  • Mac Improvements
    • (割愛)
  • Gradient Layer
    • Added support for “compressed interpolation”.
  • Crash in Memory Warning
    • An important bug related to purging the texture cache data was fixed.

0.99.5のリリースノート

http://www.cocos2d-iphone.org/wiki/doku.php/release_notes:0_99_5

New Features / Improvements

  • RetinaDisplay support
    • Since cocos2d v0.99.5-beta3, you can develop your games both for RetinaDisplay and non RetinaDisplay easily since the cocos2d API was converted to Points (and not Pixels). It is still possible to use the Pixels API if you want, but 99% of the times you'll like to develop your game in “Points”.
  • Mac support
    • cocos2d / CocosDenshion work on Mac! Yes, the game that you have coded using cocos2d / CocosDenshion can be used on Mac too.
  • Animation Cache
  • Layer: Gradient
    • Added support for Gradient Layer.
  • LabelBMFont
    • Added support for multiline.
  • Labels
    • If you want to improve the rendering speed of CCLabelTTF in ARMv7 devices, you can do so by enable this setting in ccConfig.h
  • API changes
    • (多数)

結論

バージョン0.99.5からRetina対応、他にも改善点変更点盛りだくさんで、こっちはマストっぽい。反面、1.0.0はあんまり改善点ないなーってことで、安定板の0.99.5を入れて、1.0.0のインストールは見送りました。
Xcode4のテンプレートも同様にXcode3のテンプレートに比べたらまだまだ未完成ですよとか書いてあったので、Xcode3にだけインストール。